Curriculum
la decizia şcolii - factor de motivaţie pentru o învăţare de
calitate
Interdisciplinaritatea este „o formă de cooperare între
discipline diferite cu privire la o problematică a cărei complexitate nu poate
fi surprinsă decât printr-o convergenţă şi o combinare prudentă a mai multor
puncte de vedere.” Aceasta derivă din spaţiul cercetării ştiinţifice, iar ca
demers epistemic, în cadrul unui CDS, poate fi sesizat sub două aspecte:
1) concentrarea conţinuturilor în perspectiva interdisciplinară;
2) proiectarea şi organizarea proceselor didactice în
viziune interdisciplinară.
Interdisciplinaritatea implică
stabilirea şi folosirea unor conexiuni între limbaje explicative sau operaţii,
cu scopul diminuării diferenţelor care apar între clasicele discipline de învăţământ.
Predarea şi învăţarea unei discipline au dezavantajul că folosesc
perceperea secvenţială şi insulară a realităţii unice făcând-o artificială. Din
acest motiv este necesară realizarea unor conexiuni, între anumite discipline
şcolare pentru o percepere unitară şi coerentă a fenomenului studiat.
În înfăptuirea unui învăţământ modern,
formativ, considerăm predarea – învăţarea interdisciplinară o condiţie
importantă. Corelarea cunoştinţelor de la diferitele obiecte de învăţământ
contribuie substanţial la realizarea educaţiei elevilor, la formarea şi
dezvoltarea flexibilităţii gândirii, a capacitaţii lor de a aplica cunoştinţele
în practică; corelarea cunoştinţelor fixează şi sistematizează mai bine cunoştinţele,
o disciplină o ajută pe cealaltă să fie mai bine însuşită.
Avantajele interdisciplinarităţii
sunt:
o
permite elevului să acumuleze informaţii
despre obiecte,
procese, fenomene care vor fi aprofundate în anii următori ai şcolarităţii;
o clarifică
mai bine o temă făcând apel la mai multe discipline;
o creează
ocazii de a corela limbajele disciplinelor şcolare;
o permite
aplicarea cunoştinţelor în diferite domenii;
o constituie
o abordare economică din punct de vedere al raportului dintre cantitatea de
cunoştinţe şi volumul de învăţare.
În
efortul de organizare modernă a conţinuturilor învăţământului, soluţia optimă
pentru ciclul primar este promovarea unui demers educativ de tip
interdisciplinar.
Introducerea CDS-urilor în şcoli
permite utilizarea unor metode noi care duc la creşterea motivaţiei elevilor şi dascălilor pentru un învăţământ de calitate.O metodă flexibilă, complexă şi integratoare, care
reclamă promovarea interdisciplinarităţii este învăţarea bazată pe proiect (în literatura de
specialitate cunoscută sub numele de project
based learning). Ea permite lărgirea
ariei de cunoştinţe referitoare la un anumit subiect, prin abordarea inter- şi
pluridisciplinară, elevii aprofundând cunoştinţele în procesul de implementare.
Proiectarea
interdisciplinară şi integrată este o modalitate de organizare şi dezvoltare a
capacităţii, priceperilor, deprinderilor şi este totodată o formă de dezvoltare
a gândirii şi a funcţiilor ei: analiza, sinteza, abstractizarea, generalizare,
comparare. Această metodă de proiectare este în concordanţă cu noile cerinţe
ale sistemului de predare – învăţare - evaluare, care-l pune pe elev în
situaţia de a învăţa şi de a aplica în cadrul diferitelor discipline
cunoştinţele acumulate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu