Eseu - Competenţă-performanţă-eficienţă
profesională şi pedagogică
a educatorului contemporan
Profesia didactica are o dimensiune
umana extrem de puternica, fapt care implica nu doar cunostinte si competente,
ci si atitudini, valori, etos, intr-un cuvant o constiinta profesionala. Cadrul
didactic nu este doar un agent,care se supune unui sistem de norme, ci si un
actor, care se investeste in ceea ce face, confera semnificatii, traieste
activitatea cu elevii, cu un indice de interventie personala importanta.
Activitatea profesorului nu poate fi in intregime canonizata si redusa la norme
si reguli rigide, la standarde profesionale care, desi necesare, nu pot acoperi
intreaga arie a situatiilor in care se afla profesorul.
Cadrul didactic functioneaza
intr-un spatiu de relativa incertitudine, de urgenta si chiar de risc, un
spatiu in care coexista doua tipuri de situatii:
a) situatii repetitive si ritualizate pentru
care cadrul didactic dispune in repertoriul sau profesional de competente
necesare pentru a le aborda si solutiona rapid si eficient;
b) situatii didactice noi, adesea
neobisnuite, creative, care cer solutii noi si pentru care cadrul didactic nu
dispune de competentele necesare pentru abordarea si solutionare lor rapida.
Aceste situatii il obliga la un timp de reflectare si de explorare, la anumite
ezitari etc.
De aceea, profesionalizarea
activitatii didactice nu se reduce la asimilarea sistematica a unor competente
descrise de standardele profesionale, ci presupune o utilizare euristica si
creativa a acestora in situatii si contexte educationale care cer acest lucru.
Profesionalizarea inseamna „o redefinire radicala a naturii competentelor care
se afla la baza unor practici pedagogice eficace”.Profesionalizarea trebuie sa
includa ( pe langa cunostintele si competentele profesionale ) si scheme de
gandire/rationament, de interpretare, de creare de ipoteze, de anticipare, de
decizie.
Prin competenta pedagogica se
intelege, in sens larg, capacitatea unui educator de a se pronunta asupra unei
probleme pedagogice, pe temeiul cunoasterii aprofundate a legitatilor si
determinarilor fenomenelor educative; in sens restrans, se refera la
capacitatea unei persoane de a realiza, la un anumit nivel de performanta,
totalitatea sarcinilor tipice de munca specifice profesiei didactice. Notiunea
de „competenta pedagogica” tinde sa fie folosita in prezent cu intelesul de
standard profesional minim, adeseori specificat prin lege, la care trebuie sa
se ridice o persoana in exercitarea principalelor sarcini de lucru ale
profesiei didactice, astfel incat societatea sa fie protejata de riscul
profesarii acestei meserii de catre oameni insuficient pregatiti.
Pe
masura acumularii experientei si a dezvoltarii aptitudinii pedagogice, o
persoana dobandeste maiestrie pedagogica. Maiestria pedagogica se refera la o
treapta superioara de dezvoltare a unei „competente pedagogice” initiale si
desemneaza „un inalt nivel al competentei, atins prin antrenament, de natura sa
permita obtinerea cu usurinta a unor realizari la nivel de expert”.
Care sunt competentele pe care
trebuie sa le posede un profesor?
In urma unui efort de sinteza a
concluziilor cercetarilor intreprinse pana in prezent in domeniul psihologiei
invatarii, privind in special conditiile in care predarea poate inlesni
realizarea obiectivelor educative propuse elevilor, s-au formulat mai multe
teze, numite de autori „principii”, in legatura cu caracteristicile, implicit
competentele, unui profesor eficient:
· Stabileste cu claritate obiectivele pe
care urmeaza sa le realizeze elevii. Aceasta presupune ca profesorul sa posede,
de exemplu, competenta de a identifica obiectivele educative de atins, prin
luarea in consideratie a caracteristicilor elevilor sai si a asteptarilor
comunitatii sociale, de a operationaliza obiectivele alese spre a fi propuse
elevilor, de a utiliza diferite tehnici de analiza a sarcinilor de invatare implicate in
realizarea fiecarui obiectiv selectionat;
Le prezinta
elevilor care sunt cele mai inalte performante, in anumite limite rezonabile,
la care se asteapta ca ei sa se ridice in realizarea diferitelor activitati
care le sunt propuse;
Identifica si concepe activitati
de invatare care sunt relevante pentru contextele reale de viata cotidiana a
elevilor;
Manifesta
preocuparea de a se adapta la diversitatea elevilor prin selectionarea unor
strategii de instruire si a unor materiale de invatare care sunt adecvate
varstei, pregatirii anterioare, valorilor culturale si nevoilor individuale de
educatie ale elevilor;
Creeaza si
mentine in sala de clasa un climat de lucru care favorizeaza invatarea,
motivatia intrinseca a invatarii si dorinta de a realiza sarcinile de lucru
propuse; acesta presupune o serie de competente de management al clasei,
incepand cu cele legate de aranjarea mediului fizic al clasei, astfel incat sa
se inlesneasca interactiunea dintre profesori si elevi, stabilirea impreuna cu
elevii a unor limite rezonabile in care trebuie sa se inscrie comportamentul
fiecaruia si terminand cu cele legate de crearea unei atmosfere de lucru,
destinse, incurajarea preocuparii elevilor de a se autocontrola continuu si
competentele de tratare corespunzatoare a manifestarilor de indisciplina;
Incurajeaza
interactiunea sociala a elevilor in discutarea si realizarea diverselor
activitati de invatare legate de tema supusa studiului;
Ofera elevilor o
structura de lucru de natura sa ghideze activitatea de invatare a elevilor si
comportamentul lor in timpul lectiei;
Inlesneste
elevilor prelucrarea/procesarea intelectuala a informatiilor punandu-i in
situatia de a desfasura activitati care implica procese cognitiv ce ii vor
ajuta sa invete si sa-si reaminteasca informatia. De exemplu, evidentierea
legaturilor logice dintre anumite informatii, solicitarea elevilor in a realiza
extrapolari sau in a stabili implicatii posibile ale unui fapt constatat,
incurajarea exprimarii in maniere diverse – grafice, simbolice, semantice;
Ii ajuta pe elevi sa stapaneasca
esentialul – acele cunostinte si deprinderi care sunt de baza pentru studierea
la nivel superior a unui domeniu, cerinta care implica ea insasi din partea
profesorului capacitate de esentializare;
Ofera elevilor
sarcini de lucru, provocatoare, interesante, de natura sa stimuleze dezvoltarea
lor intelectuala; de exemplu, sarcini care ii pun pe elevi in situatia de a-si
testa ceea ce au invatat efectiv si a stabili ce urmeaza sa invete; sarcini
care presupun exersarea unor strategii de solutionare a unei anumite categorii
de probleme dificile sau a unor strategii prin care isi pot dezvolta anumite
competente;
Propune
activitati de invatare care solicita elevilor activitati intelectuale de un
inalt nivel de complexitate;
Standardele
profesionale se refera la acele componente ale profesiei didactice care sunt
observabile si masurabile. Principalele categorii de comportamente asteptate
din partea unui profesor competent pot fi ordonate intr-un model al profesiei
didactice cu caracter taxonomic care va evidentia faptul ca acest model include
aspecte care, pe langa cele observabile si masurabile, cu greu pot sa fie
standardizate.
Modelul
prezentat mai jos se refera doar la competentele implicate de rolul de
baza al unui profesor, acela de a
conduce activitati instructiv-educative cu elevii,lasand deoparte celelalte
roluri posibile, cum ar fi, de exemplu, rolul de manager scolar, de consilier
al elevilor, de diriginte, creator de materiale curriculare etc.
I. Analiza pedagogica a continuturilor nou
introduse in programe presupune competente legate de:
o
Identificarea notiunilor noi introduse,
ierarhizarea lor logica
o
Stabilirea
„notiunilor-cheie”;
o
Identificarea modelelor de rationament;
o
Elaborarea unei planificari anuale de parcurgere
a continutului;
o
Identificarea materialului bibliografic si a
materialelor didactice necesare.
II. Analiza caracteristicilor cunostintelor
care urmeaza sa fie predate:
Ø
Identificarea, in programele scolare si in
manuale a simplificarilor, a erorilor, a cunostintelor „savante” care urmeaza
sa fie transpuse didactic;
Ø
Tratarea pedagogica necesara a continutului
invatarii: sistematizari, largirea bazei explicative, conceperea a noi
aplicatii, stabilirea unor conexiuni interdisciplinare.
III. Aprecierea si evaluarea comportamentului
elevilor implica formarea unor competente specifice legate de:








IV. Proiectarea instruirii presupune urmatoarele
competente:
-
Selectarea obiectivelor educative care vor fi
propuse elevilor;
-
Operationalizarea obiectivelor,
-
Alegerea continuturilor invatarii;
-
Elaborarea unor variante de prezentare a
aceluiasi mesaj in forme diverse;
-
Alegerea strategiilor de invatare adecvate
fiecarui obiectiv/caracteristicilor elevilor/comportamentului colectiv al
clasei;
Prof.
Voicu Florentin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu