TEMA PROIECTULUI:
ORGANE PENTRU CIRCULAȚIA
FLUIDELOR.
MATERIALE SPECIFICE
CUPRINS
ARGUMENT…………………………………………………..1
INTRODUCERE………………………………………………2
CAPITOLUL I
ORGANE PENTRU
CIRCULAŢIA FLUIDELOR…….….3
1.1 Elemente de conducere a
fluidelor………………………....3
1.1.1 Conductele……………………………………………..…3
1.1.2 Ţevile…………………………………………………..…3
1.1.3 Tuburile
…………………………………………………...4
1.2 Materiale specifice organelor pentru circulaţia fluidelor….4
1.2.1 Materialele din care sunt
realizate conductele …………..4
1.2.2 Materialele din care sunt realizate ţevile…………….…..4
1.2.3 Materialele din care sunt realizate tuburile……………...4
CAPITOLUL II
TEHNOLOGIA ASAMBLĂRII ORGANELOR
PENTRU CIRCULAŢIA
FLUIDELOR……………………….……...6
2.1 Asamblarea
conductelor…………………………………...6
2.2 Asamblǎri filetată …………………..………………….…6
2.3 Asamblǎri cu flanşe…………………………………...….6
2.4 Asamblǎri nedemontabile…….……………………….….6
2.5 Asamblarea robinetelor…………………………………...7
2.5.1
Robinete cu ventil……………………………………….7
2.5.2
Robinete cu sertar……………………………………….7
2.5.3
Robinete cu cep…………………………………………7
2.6 Filetarea ţevilor……………………………………….…...8
2.7 Îmbinarea
ţevilor …………………………………………8
2.7.1
Îmbinarea prin lipire…………………………………….8
2.7.2
Îmbinarea prin sudură………………………………….…9
2.8 Ajustarea conductelor……………………………………...9
2.9 Spǎlarea şi curǎţirea
conductelor……………………........10
CAPITOLUL III
UTILIZAREA CALCULATORULUI ÎN
PROIECTAREA, CONSTRUCŢIA ŞI
UTILIZAREA ÎN CONSTRUCŢII
A
ORGANELOR PENTRU CIRCULAŢIA FLUIDELOR...11
CAPITOLUL IV
NORME DE SǍNǍTATE,
SECURITATE ŞI DE
PROTECŢIA
MUNCII……………………………………..…12
BIBLIOGRAFIE………………………………………………..13
ANEXE…………………………………………………………..14
Anexa nr. 1……………………………………………………….15
Anexa nr.
2……………………………………………………….16
Anexa nr.
3……………………………………………………….19
Argument
Lucrarea de față își propune să abordeze sistemele de
conducere, circulație și reținere a fluidelor și modul de stocare al
lichidelor și gazelor in interiorul intreprinderilor, al locuințelor
sau al localitǎților.
Organele de mașini pentru circulația fluidelor sunt folosite pentru:
-
lichide - apa, ulei, metale si substanțe topite;
-
gaze sau substanțe in stare gazoasă - abur,
-
hidrogen, gaze naturale, amoniac;
-
corpuri solide in stare fluidizată- minereuri, cereale;
-
transportul pneumatic al pulberilor.
În sistemele tehnice, aceste elemente intrǎ in structura mașinilor,
de regulǎ la sistemele de acționare hidro-pneumaticǎ, la sistemele de ungere sau la diferite procese
chimice.
Am ales această temă pentru a ști care sunt părțile componente ale unui sistem de conducere, circulație și
retinere a fluidelor și modul cum sunt acestea folosite în cadrul construcțiilor.
Sistemele de conducere, circulație și retinere a fluidelor sunt elementele de
reținere
- rezervoare, recipienți și cilindri, tubulatura (conductele), flanșele -
elementele de legǎturǎ, elementele de etanșare,
compensatoarele de dilatare, racorduri și elementele de comandǎ (armǎturile).
Condițiile
impuse acestor organe sunt rezistența la presiunile de lucru și etanșeitatea.
Organele de mașini
pentru circulația fluidelor îndeplinesc urmǎtoarele funcțiuni:
ü Reținerea (pǎstrarea ) fluidelor: recipiente,
rezervoare, cilindrii de mașini;
ü Comanda circulației
fluidelor: armǎturi, valve, aparatura de mǎsurat debitul, presiunea și
temperatura fluidelor.
Introducere
O definiție,
specificǎ ramurii „mecanicǎ”, afirmǎ cǎ „mașina
este un complex de corpuri materiale, create de om, cu funcțiuni și mișcǎri
determinate, destinat sǎ execute un lucru mecanic util, legat de un proces de
producție sau de transformare a energiei.
Compunerea mașinilor
din organe de mașini este deci privitǎ în strânsǎ legǎturǎ cu funcțiunea
generalǎ și cea particularǎ, cu economia de materiale, cu prelucrarea, montajul sau
transportul, cu cerințele din ce în ce mai mari de tipizare.
Pentru proiectarea
mașinilor,
experiența practicǎ și teoreticǎ a realizǎrilor de pânǎ acum evidențiazǎ
urmǎtoarele cerințe pricipale: a) – funcționalitatea superioarǎ; b) – fiabilitatea ridicatǎ; c) – execuția și
exploatarea cât mai eficientǎ din punct de vedere economic.
Progresul științific și
tehnic contemporan a conturat în legǎturǎ cu realizarea acestor cerințe
unele tendințe din ce în ce mai accentuate:
Ø
Creșterea
gradului de complexitate cantitativǎ și calitativǎ a mașinilor;
Ø
Asigurarea
unor parametrii funcționali (forțe, presiuni, viteze, temperaturi, etc) cât mai ridicați,
care sǎ permitǎ reducerea pierderilor energetice, a greutǎților și dimensiunilor;
Ø
Folosirea celor mai moderne metode de calcul,
cu considerarea condițiilor reale de funcționare și prin cercetarea științificǎ a comportǎrii reale a elementelor componente.
Îmbunǎtǎțirea
calitǎții produselor, urmǎrind aceste cerințe, determinǎ în domeniul construcțiilor
de mașini
preocupǎri sporite de creativitate, condiție fundamentalǎ de asigurare a progresului
tehnic și științific, a independenței și prestigiului tehnico-economic.
Considerând numai
una din tendințele enumerate mai sus, se observǎ cǎ urmǎrirea realizǎrii unor construcții
complexe prin compunere diversǎ de
elemente tipizate imprimǎ , în primul rând, un pronunțat
caracter creativ.
Tipizarea
componentelor și producția în masǎ a acestora permit costuri reduse de proiectare și execuție și lasǎ
câmp deschis unor economii considerabile prin îmbunǎtǎțiri de
calcul sau tehnologice.
În paralel cu
aceste aspecte, atenția acordatǎ proiectǎrii raționale a organelor de mașini și a mașinilor este statornicǎ și pentru pregǎtirea corespunzǎtoare a viitorilor specialiști,
pregǎtire în care ponderea activitǎților de proiectare și
producție este în continuǎ creștere.
CAP. I – ORGANE
PENTRU CIRCULAȚIA FLUIDELOR
Ansamblul elementelor montate pe un traseu bine determinat, delimitând un
spaţiu închis prin care se transportă şi se distribuie materiale în stare
fluidă, se numeşte conductă.
Noţiuni generale:
Fluidul care se transportă poate fi :
·
-lichid (apă, ulei,
benzină, produse chimice etc.) ;
·
-gazos (abur, aer
comprimat, hidrogen, amoniac etc.) ;
·
-corp solid fluidizat (transportul hidraulic al
lemnelor, transportul pneumatic al
pulberilor, minereurilor, cerealelor etc.).
Avantajul acestui tip de
transport îl constituie faptul că este
ieftin.
Elementele constructive ale unei
conducte sunt prezentate în Anexa nr. 1- fig 1.
Asamblarea elementelor conductei se face prin flanşe, dar
şi prin sudare, lipire sau îmbinări filetate.
Condiţii
impuse:
·
Conductele se
realizează la diametre nominale standardizate ;
·
Presiunile nominale, standardizate şi ele, duc
la încadrarea conductelor în anumite trepte de presiune ;
·
Celelalte elemente
(armături, flanşe, mufe) se vor alege la acelaşi diametru nominal,
respectiv presiune nominală ca şi conductele, pentru a se respecta siguranţa în
exploatare şi eficienţa.
1. 1 Elementele de conducere a fluidelor:
1.1.1
Conductele:
Sunt organe tubulare formate din tronsoane de țevi sau tuburi având între
ele intercalate organe anexe ca: elemente de legǎturǎ (flanșe, fitinguri), garnituri
pentru etanșare, compensatoare de dilatație, armǎturi, aparate de
mǎsurat debitul, presiunea și temperatura fluidului care
circulǎ prin conductǎ.
Conductele transportǎ fluide în interiorul unui
utilaj sau unei instalații, de la un utilaj la
altul, în interiorul atelierelor, între secțiile unei instalații complexe.
Ele se deosebesc dupǎ natura fluidului ce au de
condus, dupǎ materialul din care sunt
fabricate, dupǎ presiunea și temperatura fluidului.
Tubulatura conductelor are rol de delimitare a spaţiului în care este
condus fluidul şi prezintă o formă
circulară în secţiune.
1.1.2. Țevile : sunt corpuri cilindrice lungi și au pereţi
subţiri, lungimea mult mai mare decât diametrul şi sunt laminate sau trase.
Pentru medii de lucru corozive se folosesc oţeluri anticorozive înalt aliate.
Ţevile se pot proteja la interior prin cauciucare, emailare sau placare. Se mai
pot confecţiona din cupru, alamă, aluminiu, plumb.
1.1.3. Tuburile : Sunt ca formǎ
similare cu țevile, au diametre foarte mari, pereţi mai groşi, şi
lungime mai mică decât a ţevilor. Se execută din fontă (prin turnare), beton,
azbociment etc.
Un defect major îl reprezintă dilatarea conductelor
datorită variaţiilor de temperatură. În cazul montării rigide la capetele
conductelor, dilatarea sau comprimarea are efecte distructive. Soluţia adoptată este folosirea compensatoarelor de dilatare (Anexa nr. 1 -
fig .2, fig.3).
Compensatoarele de dilatare sunt elemente flexibile și au rolul de a prelua dilataţia, respectiv comprimarea
conductei şi de a o înmagazina în
propria lor deformaţie.
1.2. Materiale
specifice organelor pentru circulaţia
fluidelor:
1.2.1 –
Materialele din care sunt realizate conductele:
Pentru conductele de apǎ se folosesc tuburi de eternit
(din ciment și
fibrǎ de azbest ), care sunt mai ușoare și mai rezistente la șoc decât cele din fontǎ. Ele suportă o presiune de
lucru până la 15 daN/cm2 .
Îmbinarea se face prin manşoane cu garnitură de
cauciuc.
Conductele de
abur pentru termoficǎri se executǎ din țevi din oțel sudate elicoidal cu diametre de la 400 la 700 mm.
1.2.2 – Materialele din care sunt realizate țevile:
În funcție de fluidul ce-l transportǎ, de presiunea și
temperatura acestuia, țevile sunt
confecționate din oțel, din metale neferoase (cupru, alamǎ, etc) sau din
material plastic, utilizate din ce în ce mai mult în ultimul timp datoritǎ
calitǎților
(ușoare,
cost de producție
scazut, etc). Pentru presiuni și temperaturi înalte (abur supraîncǎlzit) se
utilizeazǎ țevi din oțel fǎrǎ sudurǎ trase sau laminate.
În afarǎ de țevile
nesudate pentru instalații de apǎ și
pentru gaze la presiune sub 10 daN/cm2 sunt folosite țevile din oțel sudate longitudinal.
1.2.3 –
Materialele din care sunt realizate tuburile:
Tuburile se executǎ din fontǎ, beton, oțel, cupru,
alamǎ, plumb, material plastice și servesc ca tuburi de scurgere (pentru canalizare)
sau pentru transportul de fluide sub presiune pânǎ la 10 daN/cm2 .
Îmbinarea tuburilor de presiune se face prin flanşe
sau prin mufe , ştemuite pe tuburi; spaţiul liber dintre mufă şi tubse umple cu
sfoară de cânepă gudronată şi imbibată în ulei de in, peste care se toarnă
plumb topit.
Se mai folosesc și tuburi flexibile din tombac (canelate strâns, fǎrǎ
cusǎturǎ, din bandǎ de metal rebordatǎ), sau din cauciuc, protejate exterior cu
țesǎturǎ
(pentru transportul combustibililor lichizi: uleiuri, gaze cu presiuni de lucru
superioare în instalații pentru stins incendii etc).
CAP. II – TEHNOLOGIA ASAMBLĂRII ORGANELOR PENTRU CIRCULAȚIA FLUIDELOR
2.1 Asamblarea conductelor:
Elementele care alcǎtuiesc o conductǎ se asambleazǎ
fie în atelier, fie direct pe șantier, prin
diferite metode.
Atunci când conducta este lungǎ se folosește metoda mixtǎ care presupune:
Ø Se confecționeazǎ în atelier diferite
subansambluri de conductǎ prin îmbinarea elementelor de țeavǎ sau tuburi;
Ø Se monteazǎ apoi pe șantier conducta
respectivǎ prin îmbinarea acestor subansambluri.
Aceastǎ metodǎ, în afarǎ de avantajul cǎ mǎrește productivitatea, îmbunǎtǎțește calitatea
îmbinǎrilor fațǎ de cele executate pe șantier, micșoreazǎ consumul de materiale și îmbunǎtǎțește condițiile de lucru ale muncitorilor.
Majoritatea subansamblurilor confecționate în atelier fac parte din categoria subansamblurilor simple
situate într-un singur plan. Subansamblurile complicate în spațiu se formeazǎ din subansamble simple îmbinate între
ele.
2.2
Asamblarea filetată a conductelor : se realizează
direct între ţevi - (Anexa nr. 2
- fig. 1) sau cu elemente de legătură
numite fitinguri (mufe, reducţii, curbe, coturi, ramificaţii – Anexa nr. 2 –
fig. 2 );
Îmbinarea cu fitinguri asigură:
· -legătura între conducte de aceleaşi diametre (Anexa nr.
2 – fig. 3);
· -legătura dintre conducte cu diametre diferite :
· -schimbarea direcţiei de curgere (Anexa nr.2 – fig. 4 -
d, e, f, g) ;
· -ramificarea curgerii de la o conductă centrală pe
diferite direcţii (Anexa nr. 2 – fig. 4-
h, i, j, k).
În Anexa nr.2 –
fig. 5 este reprezentată ramificaţia cu mufe (a - simplă la 900 ;
b – simplă la 450)
În Anexa nr. 2 – fig. 6 sunt prezentate piese de legătură
cu mufe ( a – cot la 900 ; b – racord T ; c – reducţie).
Se utilizează pentru conducte de joasă presiune: apă,
abur, aer comprimat sau unde se îmbină materiale metalice cu materiale
nemetalice.
2.3 Asamblări cu
flanşe (Anexa nr. 2 – fig. 7) : asigură un montaj mai uşor
şi siguranţă în funcţionare.
Sunt utilizate aproape exclusiv la îmbinarea
tronsoanelor intermediare ale conductelor.
2.4 Asamblări
nedemontabile (Anexa nr. 2 – fig. 8, fig. 9,
fig. 10, fig. 11) :
Sudarea cap la cap, lipirea (pentru
ţevi din cupru sau plumb), asamblarea cu
mufă dintr-o bucată cu corpul. Mufa este zona de creştere a diametrului conductei, în care se presează
şnur de cânepă impregnat cu gudron (smoală),
fire de azbest acoperit cu plumb topit etc.
2.5 –
Asamblarea robinetelor:
Robinetele fac parte
din instalaţii de reglare automate, destinate menţinerii unei mărimi de ieşire
(temperatură, debit, presiune, concentraţie) la o valoare prescrisă.
2.5.1
Robinete
cu ventil : (Anexa 3 -
fig. 1, fig. 2, fig. 3) – direcţia de deplasare a organului de închidere
coincide cu direcţia de curgere a fluidului
Constructie :
·
Ventilul este
organul de închidere propriu-zis compus din (fig.1) : 1 – taler ; 2 –
tijă.
·
Capacul robinetului
(3) care închide volumul interior, ghidează tija asigurând aşezarea corectă a
talerului pe suprafaţa scaunului ;
·
Ventilul este
acţionat prin roata de mână (4) şi piuliţa (5) solidară cu corpul ;
·
Corpul robinetului (6) asigură conducerea fluidului.
Talerul se sprijină pe scaunul ventilului, împreună asigurând o închidere
etanşă;
Suprafaţa de etanşare poate fi : plană (Anexa 3 -
fig. 2, fig. 3), conică sau sferică.
Închiderea
– deschiderea se obţin prin deplasarea liniară a ventilului, prin înşurubare
(Anexa 3 - fig.1, fig. 2, fig. 3- a) sau
prin acţionarea directă a tijei supapei (Anexa 3 - fig. 3 - b).
Acest tip de robinete opun o rezistenţă hidraulică
ridicată şi necesită o forţă de acţionare mare, dar asigură o bună etanşare. Se utilizează pentru : apă caldă, abur etc.
2.5.2 Robinete cu
sertar :
Utilizǎri : pentru reglarea debitului
fluidelor, în industria chimică, energetică, petrolieră etc.
Avantaje :
·
Organul de închidere
se deplasează perpendicular pe direcţia mişcării fluidului ;
·
În poziţie deschis
au o rezistenţă hidraulică foarte mică ;
·
Se pot folosi
pentru trecerea fluidului în ambele sensuri ;
·
Elementele de
închidere pot asigura o secţiune variabilă a orificiului de trecere a
lichidului.
Dezavantaje :
·
-nu pot fi folosite
ca organe de reglaj ;
·
-au cursă
mare ;
2.5.3 Robinete cu
cep :
Organul de închidere (cepul) execută o mişcare de rotaţie
în jurul unei axe, perpendicular pe direcţia mişcării fluidului - (Anexa 3 - fig.4 ; fig. 5).
Se utilizează pentru lichide şi gaze la presiuni şi
temperaturi joase.
Avantaje :
- sunt robuste ;
- prezintă siguranţă în exploatare ;
- au rezistenţă hidraulică redusă.
Asigură o închidere etanşă prin
contactul suprafeţelor şlefuite ale cepului cu corpul armăturii. Se montează pe
conductele de gaze, la indicatoarele de nivel etc.
Se pot construi robinete cu cep pentru un singur sens ,
cu două sensuri, cu două sau trei căi de curgere.
2.6 – Filetarea țevilor :
Este o operație ce se executǎ manual, la capetele țevilor.
Filetarea țevilor și a tuburilor se face în ateliere la strungurǎrie.
Aceastǎ operație se poate
executa și pe șantier cu mașini portative de filetat, cu filiere montate în
portfiliere sau cu clupe cu bacuri.
Filetarea manualǎ a țevilor se face cu clupe în cazul filetelor exterioare și cu tarozi în cazul filetelor
interioare.
La filetarea exterioarǎ se folosesc clupe speciale
reglabile cu ajutorul cǎrora se pot fileta țevi cu diametrul cuprins între 13 și 50 mm. Clupa este prevazutǎ cu trei garnituri de fǎlci
așchietoare schimbabile care permit filetarea țevilor de diferite diametre
prin reglarea diametrului interior al clupei.
Pentru filetare, capǎtul țevii se strânge într-un dispozitiv de strângere cu partea
care se fileteazǎ în sus. Se unge cu ulei de in fiert partea care se fileteazǎ,
apoi se așeazǎ clupa
pe capǎtul țevii, pe o
lungime de 2 – 3 spire, se apropie fǎlcile la diametrul ales și se începe filetarea, prin
rotirea clupei.
2.7 – Îmbinarea ţevilor :
Ţevile se îmbină între ele direct, cap la cap,
nedemontabil, sau demontabil, prin intermediul unor elemente de legătură (mufe,
nipluri, racorduri, teuri, cruci, coturi) numite fitinguri. (Anexa nr. Fig. ) sau cu flanşe. În funcţie de
parametrii funcţionali ai fluidului, elementele de legătură se execută prin
turnare din fontă maleabilă sau din oţel şi, pentru presiuni mari, prin forjare
din oţel.
Pentru preluarea efectelor produse de dilataţii din cauza
diferenţelor mari de temperatură, în circuitele lungi de conducte se utilizează
compensatoarele de dilataţie.
2.7.1 –
Asamblarea prin lipire:
Acest procedeu de îmbinare nedemontabilă se aplică în
special în cazul ţevilor şi conductelor care, în timpul lucrului, sunt supuse
la presiuni mult mai mici, comparativ cu conductele asamblate prin sudură.
Lipirea este admisă pentru îmbinarea ţevilor din metale
neferoase la presiuni convenţionale, precum şi din materiale nemetalice
(exemplu: materiale plastice).
2.7.2 –
Îmbinarea prin sudură :
Este mai simplu de executat deci mai economică şi
calitativ superioară ca etanşeitate. Îmbinarea prin sudură a ţevilor şi
conductelor se realizează prin următoarele procedee :
Ø
Sudarea
cu flacără oxigaz ;
Ø
Sudarea
cu gaze prin presiune ;
Ø
Sudarea
electrică prin rezistenţă.
-
Sudarea cu flacără oxigaz, în special cu flacără oxiacetilenică, este foarte
răspîndită la sudarea ţevilor în diferite domenii : ţevi de apă, de gaze, de petrol, de abur etc.
Ţevile cu pereţii subţiri cu grosimea de 1 – 3 mm se
sudează fără teşirea capetelor cu ajutorul unui metal de adaus. Ţevile cu
pereţii mai groşi de 4 mm se sudează după teşirea în V a capetelor.
Pentru a asigura o îmbinare bună se aplică un inel
interior.
-
Sudarea cu gaze sub presiune se foloseşte la sudarea conductelor, ţevilor, şinelor,
osiilor etc.
Piesele de sudat se încălzesc cu flacără de gaze în locul
de îmbinare până la starea plastică (roşu deschis) şi apoi se presează cele
două capete . Poductivitatea acestui procedeu este mare.
Îmbinarea unei
ţevi cu diametrul de 200 – 300 mm şi grosimea pereţilor de 6 – 12 mm se execută în 30 – 100 s.
-
Sudarea electrică prin rezistenţă se realizează cu ajutorul maşinilor electrice de sudat
cap la cap.
Procedeul este foarte răspîndit datorită faptului că dă o
cusătură de sudură de calitate superioară. Se întrebuinţează pe scară largă la
sudarea ţevilor, profilelor, etc. Căldura produsă la trecerea curentului
electric prin piesele supuse sudării şi prin rezistenţă de contact dintre
capetele celor două ţevi de sudat încălzeşte rapid suprafeţele de contact.
Prin presarea pieselor astfel încălzite se realizează o
îmbinare foarte rezistentă (sudarea prin refulare).
2.8 – Ajustarea conductelor:
Se face în scopul eliminǎrii asperitǎților și bavurilor sau
pentru corectarea defectelor ce ar fi putut apǎrea în timpul operațiilor premǎrgǎtoare. Operația se face prin pilire, polizare, rǎzuire, netezire sau șlefuire.
2.9 – Spǎlarea și curǎțirea conductelor:
Reprezintǎ operația prin care se curǎțǎ interiorul țevii si exteriorul acesteia.
Prin aceastǎ operație se înlǎturǎ murdǎria, oxizii, ca și așchiile
depuse pe suprafața pereților. Ea se
executǎ prin spǎlarea cu benzinǎ sau petrol sau în interior, cu ajutorul unui
jet de apǎ sau petrol sub presiune, dupǎ care se trece la o uscare cu jet de
aer comprimat.
CAP.III – UTILIZAREA CALCULATORULUI ÎN
PROIECTAREA, CONSTRUCȚIA ŞI UTILIZAREA ÎN CONSTRUCȚII A ORGANELOR PENTRU CIRCULAȚIA FLUIDELOR
Tendința utilizǎrii calculatorului în inginerie și în
procesele de dezvoltare s-a accentuat mult în ultimii ani.
Procesul de proiectare asistat de calculator,
independent de natura produsului, se poate rezuma astfel:
Ø Prin sintezǎ se concepe modelul care sǎ rǎspundǎ
obligațiilor
impuse de temǎ;
Ø Modelului i se face apoi o amǎnunțitǎ analizǎ
prin simulare sau experiențe, verificându-i-se condițiile,
economicitatea, etc în sensul unei optimizǎri.
Colaborarea fructuoasǎ dintre specialiștii în
calculatoare, matematicienii și inginerii din proiectare a permis unui numǎr tot mai
mare de domenii ale proiectǎrii sǎ devinǎ beneficiarii direcți ai unor
tehnici și
metode rapide și
sigure în avantajul întregului process al cercetǎrii și
dezvoltǎrii.
Utilizarea calculatorului în proiectarea, construcția și
utilizarea în construcții a organelor pentru circulația
fluidelor, este orientatǎ, în primul
rând, cǎtre proiectarea optimizatǎ a diferitelor organe: țevi,
tuburi, conducte, etc.
De asemenea se extinde folosirea calculatorului nu
numai în activitatea de proiectare, ci și în cel al fabricației și al calitǎții produselor.
Prelucrarea neîntreruptǎ a informațiilor de la
tehnologie la fabricare și prelucrare cu comandǎ numeric, ca și numeroase
alte programe tehnice în construcția de avioane, nave, autovehicule etc, atestǎ importanța
sistemului.
În proiectare, calculatorul electronic abordeazǎ multe
operații,
cum ar fi:
ü Calcule de rezistențǎ a organelor de mașini;
ü Calcule geometrice;
ü Calcule de fiabilitate al produselor fabricate;
ü Calcule de optimizare ale diverselor variante
constructive ale organelor de mașini;
ü Automatizarea lucrǎrilor de desen;
ü Proiectarea proceselor tehnologice de prelucrare
mecanicǎ a reperelor și organelor de mașini.
CAP.IV – NORME DE SǍNǍTATE,
SECURITATE ŞI DE
PROTECŢIA MUNCII
Conductele care lucreazǎ în atmosferǎ explozivǎ vor fi
bine etanșate
în zonele de îmbinare.
Se executǎ legarea la pǎmânt, folosindu-se scoave de
cupru sau oțel,
pentru a se evita accidentele produse de descǎrcǎrile electrice din atmosferǎ.
La repararea conductelor se vor lua mǎsuri de precauție, pentru
a se evita exploziile, obturând bine conducta chiar în cazul unei avarii mici.
Când se lucreazǎ cu bitum topit trebuie echipament de
protecție
corespunzǎtor pentru executarea lucrǎrilor de izolare a conductelor
tehnologice.
Pentru lucrǎrile la
înǎlțime
trebuie sǎ se amenajeze balustrade pe schele: lucrǎtorii vor purta centuri de
siguranțǎ
cu frânghii de ancorare solide și încǎlțǎminte nealunecoasǎ cu talpǎ subțire.
Pentru muncitorii care lucreazǎ la aplicarea de
acoperiri de protecție se impune respectarea normelor și instrucțiunilor de
tehnicǎ a securitǎții muncii elaborate pentru aceste locuri de muncǎ,
unde se folosesc substanțe corosive acide sau bazice care pot provoca arsuri
sau intoxicații
BIBLIOGRAFIA
1.
Ing. prof. Vasile Mǎrginean, ing. prof. Ion Moraru, ing.prof. Dumitru
Teodorescu, UTILAJUL ȘI TEHNOLOGIA MESERIEI, Construcții de mașini, Editura didacticǎ și pedagogicǎ, București, 1993;
2.
Prof. univ. dr. ing. Gheorghe Zgurǎ, Conf.univ. dr. ing. Nicolae
Atanasiu, UTILAJUL ȘI TEHNOLOGIA LUCRǍRILOR MECANICE, Editura didacticǎ și pedagogic, București, 1987;
3.
Prof.dr.doc.ing. Dumitru Mocanu, Prof.dr.doc.ing. Dan Pavelescu, Conf.dr.ing.
Mircea Pascovici, ORGANE DE MAȘINI, Editura tehnicǎ,, București, 1981;
4.
Prof. dr. Manea Gheorghe, ORGANE DE MAȘINI, EDITURA TEHNICǎ, București, 1985;
5.
Dr.ing. Victor Drobotǎ, Dr. ing. Mihail Atanasiu, Dr. doc. Ing. Nicolae
MAnolescu, ORGANE DE MAȘINI ȘI MECANISME, Editura didacticǎ și pesdagogicǎ, București, 1994;
6.
I.GHEORGHE, M.VOICU, I.PARASCHIV, UTILAJUL SI TEHNOLOGIA
ASAMBLARII SI MONTAJULUI, editura didacticǎ și pedagogicǎ, București, 2008, www.edituradidactica.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu